بررسی استعارۀ تعاملی ماکس بلک
نویسندگان
چکیده مقاله:
بر مبنای نظریۀ استعارۀ ماکس بلک، واژهها در یک عبارت استعاری با یکدیگر تعامل میکنند تا معنایی تولید کنند که حاصل این تعامل است.بلک این تعامل را بهعنوان تعاملی بین چارچوب و کانون استعاره تحلیل میکند که در آن، چارچوب با ارائۀ یک بستر منحصربهفرد برای کانون، نوعی گسترش معنایی بر کلمۀ کانونی تحمیل میکند. کلمۀ کانونی نیز از این تعامل، معنای تازهای کسب میکند. نظریۀ بلک باوجود ارائۀ نکات ارزشمند، در باب مسائلی ازجمله کسب معانی جدید در استعارهها، نحوۀ عملکرد آنها و درستی یا نادرستی گزارههای استعاری پاسخ روشن و قانعکنندهای ندارد. این نوشته بر آن است تا بررسی جامع و روشنی از نظریۀ تعاملی ارائه دهد و انتقادهایی را نیز نسبت به آن بیان کند.
منابع مشابه
استعارۀ ادبی و استعارۀ مفهومی
از زمانی که جرج لیکاف و مارک جانسون در کتاب استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم (1980م.)بحث استعارۀ مفهومی را مطرح کردهاند، نزدیک به چهار دهه میگذرد که در این سالهای نسبتاً طولانی، نظریۀ آنان طرفداران بسیاری یافتهاست و در بررسیهای زبانی و پژوهشهای ادبی فارسی نیز نگاه به اندیشۀ این دو زبانشناس آمریکایی، جایگاه ویژهای پیدا کردهاست. در این مقاله، ابتدا اشارهای به این نکته میشود که این ...
متن کاملبررسی استعارۀ تهکّمیّه در غزلیات حافظ
در ادب فارسی، هر سراینده یا نویسندۀ توانمندی که از قرآن مایه گرفتهاست، جایگاه برتری به خود اختصاص دادهاست. شمسالدین محمد حافظ، به مدد بهرهجویی از کلام خداوندی و البته دیگر هنرهای ادبی، جزو قلههای غزل فارسی است. یکی از آرایههای بلاغی قرآن که حافظ از آن بهره برده، تهکم یا نزاهه است که در این مقاله به تفصیل بررسی شدهاست. نزاهه یا تهکم از مقولۀ طنز است و در ادب فارسی، جسته گریخته در دیوان شا...
متن کاملبررسی و ارزیابی نظریۀ استعارۀ مفهومی
استعاره در باور شناختگرایانی مانند لیکاف و جانسون برخلاف نظریههای سنتی استعاره، محدود به لفظ و زبان نیست. در این دیدگاه، استعاره موضوعی مفهومی است که در سطح اندیشه و ذهن بشر ایجاد میشود؛ بنابراین استعاره، برخلاف تعاریف سنتی، خاص شعر و ادبیات و تخیل ادبی نیست؛ بلکه نظام مفهومی ما را از انتزاعیترین تا ملموسترین و جزئیترین امور در بر گرفته و در تعریف واقعیتهای زندگی نقشی اصلی را عهدهدار اس...
متن کاملنقش موضوع در کاربرد استعارۀ مفهومی
استعاره که به الگوبرداری میانحوزهای یا بههر نوع فهم و بیان یک حوزۀ انتزاعی در قالب یک حوزۀ ملموستر اطلاق میشود، یکی از مهمترین موضوعات مطرح در حوزۀ شناختی است و از جایگاه ویژهای برخوردار است. پژوهشگران بسیاری بر این موضوع که استعاره، جزئی جداییناپذیر و عجینشده با زبان ماست صحه نهادهاند. اما در بررسیهای ابتدایی صورتگرفته پیش از انجام پژوهش به نظر میرسید، بسامد و نیز شیوۀ کاربرد استع...
متن کاملبررسی استعارۀ مفهومی «جهان هستی، درخت است» در متون عرفانی
در جستار حاضر، استعارۀ مفهومی «جهان هستی، درخت است» در سه متن عرفانی انسان کامل عزیزالدین نسفی، مرصادالعباد نجمالدین رازی و معارف بهاءولد بررسی میشود. پرسشهای پژوهش عبارتاند از: 1. نویسندگان این آثار کدامیک از دریافتها و تجربههای عرفانی ـ انتزاعی خود را دربارۀ عالم هستی با بهرهگیری از قلمرو مبدأ درخت تبیین کردهاند؟ 2. از انطباق میان حوزۀ مبدأ و مقصد در استعارۀ مفهومی مورد بحث، چه جفته...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 48
صفحات 23- 44
تاریخ انتشار 2017-02-19
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023